baner.pracdem.stary

Filmy: Wielki Gatsby, Przelotni kochankowie Almodovara, Układ zamkniety – Książka: Ryszard i kobiety

| 1 maja 2013

Majowa premiera filmowa:

Wielki Gatsby

Baza Luhrmanna

 film.plakat.wielki.gatsby

Długo wyczekiwana premiera ekranizacji jednej z największych powieści F. Scotta Fitzgeralda pod tym samym tytułem.

Jest to kolejne podejście kina do Wielkiego Gatsby’ego (najsłynniejsza adaptacja ze scenariuszem F. Coppoli pochodzi z 1974, Robert Redford i Mia Farrow w rolach głównych) i od początku wzbudzało wiele kontrowersji (lub też miało niestandardową kampanię reklamową). Pomimo tego z całą pewnością można powiedzieć, że nikt się przez najnowszą ekranizację nie przewróci w grobie. Wręcz przeciwnie!

W wydaniu Luhrmanna to niemalże dokument o Ameryce czasów prohibicji, tuż przed wielkim kryzysem. Do tego Leonardo Di Caprio jako Gatsby (jak zwykle doskonały), znani z mniej ambitnych produkcji – Carrey Mulligan w roli Daisy, oraz Tobey Maguire, Isla Fisher – zadziwiająco dobrzy. Warto obejrzeć w wersji 3D.

Wielki Gatsby

(The Great Gatsby);

Scenariusz:

Baz Luhrmann, Craig Pearce

Reżyseria:

Baz Luhrmann

czas: 2:23

premiera polska: 17 maja 2013

Ela Kosiorek

Majowa premiera filmowa:

Przelotni kochankowie Almodovara

plakat.przelotni.kochanklowie.almodovar

Pedro Almodovar był w kilku ostatnich filmach bardzo poważny (Złe wychowanie, Volver, Przerwane objęcie i Skóra,w której żyję), racząc fanów tylko odrobiną charakterystycznego groteskowego poczucia humoru.

Przelotni kochankowie to komedia, na którą trzeba było długo czekać. Tym razem hiszpański reżyser zabiera nas na pokład samolotu pasażerskiego (kurs Madryt– Meksyk). Pełna napięcia, seksualnych aluzji i groteskowych zwrotów akcja, choć może nie najoryginalniejsza – bawi do łez. I już nie wiadomo, kto jest w większym niebezpieczeństwie – lecący do Meksyku pasażerowie czy cała pogrążona w kryzysie Hiszpania.

Dobra gra ulubieńców Almodovara jest dodatkowym atutem filmu, zwłaszcza, że choćby Penelope Cruz i Antonio Banderas rzadko mają okazję zaprezentować pełnię talentu w hollywoodzkich produkcjach.

Przelotni kochankowie

(Los amantes pasajeros);

scen. i reż. Pedro Almodóvar,

czas 1:42;

premiera polska: 10.05.2013

Ela Kosiorek

Układ zamknięty Ryszarda Bugajskiego

Naiwne tłumaczenie transformacji

film.uklad.zamkniety.plakat

Układ zamknięty podobno “obnaża mechanizmy III RP”. Stąd też przyciąga uwagę prawicowych mediów, które wychwalają film pod niebiosa. Nic też w tym dziwnego skoro zarówno wpolityce.pl, Sieci, jak i sam film sponsorowane są przez SKOK Stefczyka (czyżby kolejny przykład “układu”?).

 Układ zamknięty ukazuje historię trzech krakowskich biznesmenów, których gospodarcza inicjatywa storpedowana została przez prokuraturę i urząd skarbowy. Przesłanie jest proste, gdyby nie skorumpowani urzędnicy, Polska byłaby krajem miodem i mlekiem płynącym, w którym zdolni przedsiębiorcy mogliby w pełni rozwijać swe skrzydła.

Film buduje neoliberalny mit, w którym to państwo blokuje rozwój gospodarczy. Tyle tylko, że związki kapitału z państwem są nierozerwalnym elementem systemu w którym żyjemy. Nieważne czy rządzi SLD, PO, czy PiS, które zbudowało na krótko “prawą i sprawiedliwą” IV RP. Układ zamknięty stanowi naiwną próbę wytłumaczenia klęski polskiej transformacji.

Filmowi dolepiono łatkę prawdziwego niezależnego filmu, którego nie chciał sfinansować Państwowy Instytut Sztuki Filmowej. Niezależności filmu strzegą więc jego partnerzy: Business Centre Club, Centrum im. Adama Smitha oraz Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

Maciej Bancarzewski

Ryszard i kobiety Ryszarda Kalisza

W drodze do toalety

ksziazka.kalisz.ryszard-i-kobiety

Dla wszystkich tych, którzy tej wiosny jeszcze się nie zakochali, Ryszard Kalisz ma dobrą radę: “Każda kobieta, niezależnie od posiadanego światopoglądu, chce wejść pod ramię mężczyzny, a każdy mężczyzna chce jej to ramię podać. I dotyczy to także najsilniejszych kobiet, które pełnią ważne funkcje społeczne i polityczne, chociaż one często nawet same przed sobą się do tego nie przyznają.”

Książka rzuca nowe światło na rozstanie “przesympatycznego polityka” z SLD. Z takim podejściem do równouprawnienia polska “lewica”, z nawet najprzystojniejszym liderem, nie ma co liczyć na sukces wyborczy. Pod ramię można co najwyżej wziąć książkę Ryszarda Kalisza w drodze do toalety.

Ela Kosiorek

Category: Gazeta - maj 2013

Comments are closed.